Wednesday, October 20, 2010

...salahkah begini...

Assalamua’laikum…

pembuka kalimah bicara. Selawat dan salam buat junjungan besar Nabi Muhammad SAW, Alhamdulillah, masih diberi nikmat dan kesempatan untuk menghirup molekul-molekul O2 yang Allah kurniakan ^__^ [tetibe saintifik plak harini O2 = Oksigen : utk yg tidak mengetahuinye..ada ke yg tak tau?? ]
Dari hari ke hari mencari-cari… Cari ape? Hehee.. Cari ilham, memohon pada ALLAH moga diberi idea-idea untuk menyusun huruf A-Z menjadi kata-kata supaya boleh menjadi entry pada blog saya yang semakin bersawang ni ^__~ hihihiii….Saya bukan lah seorang blogger yang aktif. Nak kata separa aktif pun tak sesuai. Saya tak mampu seaktif sahabat2 lain, yang setiap bulan ada 5-6 post. hehee..cemburu melanda bila tengok ada post baru pada blog mereka. Tapi apa boleh buat, saya tak sehebat mereka. Idea saya selalu terbantut..ahakss :p [alasan]

Hati terasa ingin berkongsi sedikit... Kisah sedih taman hati...
Pernah suatu ketika, saya disoal oleh seorang sahabat, "kenapa berubah dan memilih cara dan gaya begini?" ada jugak yang kata, "ish..tak panas ke pakai tudung labuh2 ni?, saya pulak yang rimas tgk awak"..huhuuu ^__^  ada jugak yang cakap, " Alaa..ni berubah sebab berkawan dengan dia tu je, kalau tak, mesti biasa je" huhuu...indahnya kata-kata...sungguh murah hati mereka2 memberi saya pahala :)
Tak mengapa, saya biarkan mereka berbicara, kerana yang hanya mengetahuinya, cuma saya seorang je ^__~

Persoalan di kotak minda saya yang tiba2 rasa penuh ni,
SALAHKAH?? saya berubah memilih cara dan gaya begini?
SALAHKAH?? saya pakai tudung labuh begini?
SALAHKAH?? saya berkawan dengan dia dan dia itu, dan saya berubah?
SALAHKAH SAYA BERTAUBAT DAN BERUBAH????

Eh..emo ke?

Tak lah :) saya cuma tertanya2... Berdosakah saya membawa haluan dan meninggalkan susur jalan yang pernah saya jejak dahulu? Migrasi saya terbang dari danau yang berhutan belukar kan kealpaan, bersemak dan berdebu keegoaan...[huh!..sejak bile bersastra ni???]

Terbaca ayat ini ketika hati sangat memerlukan tarbiyah.. Allah s.w.t berfirman maksudnya :
"Dan berbuat baik lah kerana sesunggunya ALLAH menyukai (menyintai) orang yang berbuar baik" (Surah Al-Baqarah : 195) Boleh tak saya bacakan pada mereka ayat tersebut, moga2 mereka faham.
Sungguh jelas, bahawa ALLAH kasih kan orang yang melakukan kebaikan. Orang yang baik, maknanya akhlak dan tingkah lakunya baik. Dia akan cuba sedaya upaya melakukan kebaikan kerana di minda nya, dia
sedar, hidup ini adalah kesempatan untuk mengumpul kebaikan.
Bukan hanya ALLAH yang menyukai hamba2NYA berbuat kebaikan, malah kita sesama manusia juga sukakan mereka yang berkelakuan baik :)
[walaupun saya tahu saya tidak sebaik itu tapi saya cuba untuk belajar menjadi baik]

Dalam sebuah hadis Qudsi, Allah s.w.t berfirman (bermaksud) :
"Aku cintakan 3 jenis manusia, tetapi aku jauh lebih cinta kepada 3 jenis manusia lainnya, iaitu:
"Aku cintakan orang yang bersifat pemurah, tetapi Aku lebih cinta lagi orang miskin yang pemurah. Aku cintakan orang yang rendah hati/diri, tetapi Aku lebih cinta orang kaya yang rendah hati. Aku cintakan orang yang bertaubat, tetapi Aku lebih cinta lagi ORANG MUDA yang BERTAUBAT"

[Monolog hati] Emmm..ORANG MUDA yang BERTAUBAT. Jadi diri ini perlu bertaubat dan berubah, jika diri ini nak dicintai ALLAH. Kalau nak kata belum terbuka pintu hati, semacam je bunyi nye. Dah sah2 lah tak terbuka pintu hati kalau hati pun bukan ingat ALLAH. Macam mana ALLAH nak bagi HIDAYAH, sedangkan diri ini tak pernah berdoa meminta HIDAYAH dari NYA.
[Monolog kawan] Takpelah, biar la puas enjoy dulu, esok lusa, bertaubat la, muda lagi laa. Lagipun nanti bile dah berubah, kita dah tak boleh buat macam orang lain buat. Lagipun nak berubah ni tak boleh paksa2 la, nanti bukan ikhlas pun. Kita bukan jahat mana pun. Apa ingat dia orang yang baik tu, yang pakai tutup2 tu, baik sangat ke, Kita ni lagi baik dari dia orang tau. Tak payah lah dia orang tu nak tegur2 macam mana pakaian dan cara kita bergaya ni. Kita bukan kacau dia pun. Rileks arr!!!

**sepi**



Sesungguhnya ALLAH membuka peluang seluas2nya kepada hamba-NYA untuk bertaubat siang dan malam iaitu sebelum matahari terbit dari sebelah barat (kiamat) atau sebelum nyawa sampai pada kerongkong, di mana pada ketika dan saat itu, tertutup lah pintu taubat untuk kita. Bila diri bertaubat, titik-titik hitam mula padam di hati, sekaligus membuatkan kita rasa ingin lebih dekat pada Maha Pencipta. Ketika itu lah, baru kita akan sedar segala tindakan kita dahulu adalah salah. Tapi masih ada juga di antara kita yang tidak insaf dan sedar, di mana apabila usia sudah tua baru datang kesedaran untuk bertaubat, sedangkan usia mudanya dihabiskan dengan perkara dosa dan melalaikan. Masih juga tiada kesedaran kerana dia tidak sedar yang dia bernasib baik kerana ALLAH memberi kesempatan bertaubat sebelum datangnya maut.
Kerana itu lah ALLAH lebih menyintai orang muda yang betaubat kerana sejak usia muda nya, dia sudah berusaha membersihkan diri dan mempunyai kesedaran untuk menjadi orang soleh serta dekat dengan ALLAH.
ALLAH Maha Bijaksana mendidik hamba-NYA yang berusia muda agar bertaubat, dan tidak menunggu sehingga ke usia tua. ^__~  Lagipun sudah pasti tidak tahu kan bila kah tarikh ajal kita. Usia muda yang saya dan kita semua sedang alami ini, bukan lah satu cop yang diakui sirim bahawa ia menjamin kelangsungan hidup hingga tua. Anytimeeee. ALLAH bolah menjemput yang muda, apa lagi yang yang tua yang sudah tentu pengakhirannya maut.
Jadi jika ada yang masih ingin bertanya kenapa dan mengapa saya memilih cara ini. Harap ada sedikit cahaya dan pembuka ruang untuk kalian2 yang bertanya mendapatkan jawapan nya. Jangan terlalu cepat menghukum dan membuat 'judgment' anda sendiri. Moga ianya akan membuka hati dan minda kalian biarpun sebesar zarah. Yang pasti, ada yang lebih hebat ujian nya dari saya yang sekadar ibarat anak kecil yang masih bertatih ini.

[p/s ; tidak ku nafi, terkadang layu jua semangat dari membenteng hati..aku jua lemah, tak mampu hindari fitrah insani]

3 comments:

Layyinul Harir said...

salam.....ana suka post nie..ia jgk berkait rapat dgn kehidupan seharian kita.....knp ada lagi segelintier manusia cba mencari kelemahan pada perempuan bertudung labuh...sdgkan kita ada kelemahan masing2....moga2 kita dilindungi olehnya...insayaallah..

al Faqir Ilallah said...

Salam..

Bersabarlah dengan mendirikan solat...


ALLAH sedang membimbing mu..yg mana kawan, yang mana sahabat!

BungaSahara said...

al faqir ilallah
syukran, doakan ana istiqamah...
ye...ALLAH sedang beri tarbiah NYA pada ana... ^_^